HIT COUNTER

Tuesday, August 24, 2010

Kualiti Pemain Badminton Muda Mesti Diasah dan Dijaga

Skuad badminton wajib mempunyai perancangan jangka panjang untuk menyediakan pasukan pelapis supaya skuad ini tidak kalah dalam pertandingan utama seperti Piala Sudirman, Piala Thomas, Olimpik dan Kejohanan Dunia. Dalam pemerhatian saya sekarang, skuad badminton sekarang yang diutamakan adalah merupakan skuad kuda tua yang tiba masa hendak disembelih sahaja. Contoh terbaik pemain bernama Wong Choon Han yang masih dikerah bermain semasa Piala Thomas dimana Malaysia menjadi tuan rumah. Saya berasa amat malu ketika mana skuad ini dikalahkan oleh negara China pada perlawanan separuh akhir. Biarpun kalah, tetapi kita mesti kalah bermaruah, tetapi apa ada pada tenaga kuda tua? Adakah kita kehabisan idea untuk melahirkan pemain baru atau BAM kecut untuk mengeluarkan pemain baru atau pemain muda untuk bersaing dengan pemain dunia seperti Lin Dan atau Bao Chunlai? Masalah takut atau malu adalah perkara kedua tetapi pendedahan setiap kejohanan bulanan itu adalah penting. Kalah ketika kejohanan Grand Prix itu adalah lumrah tetapi kalah ketika kejohanan utama seperti Piala Thomas adalah amat memalukan. Ketika kemuncak pemain kita adalah kejohanan dunia remaja kerana ramai pemain kita menjadi johan pada kejohanan terbabit tetapi sayang bakat mereka disia-siakan. Ini kerana mereka tidak dilatih oleh jurulatih yang ternama sejak dari awal lagi. Pemain muda ini perlu diberi ilmu antarabangsa atau pendedahan bagaimana latihan pemain Lin Dan dilaksanakan. Pendedahan awal ini amat penting kerana bakat mereka sentiansa dikawal dan di’polish’ supaya pemain-pemain lama dapat diganti suatu hari nanti. Kita jangan sentiansa membuat eksperimen waktu Piala Thomas sahaja tetapi mengetepikan terus pemain-pemain remaja yang ada ini. Lagi satu, kekerapan mengadakan kursus motivasi untuk pemain muda ini perlu dilakukan untuk memastikan pemain-pemain muda ini tidak mengalami ‘moral down’ atau hilang semangat untuk mewakili negara kerana hanya pemain itu-itu sahaja yang mewakili negara. Memang kita akui ramai pemain muda yang tidak dapat meyaingi pemain yang handal sekarang tetapi masa akan dapat mengalahkan mereka nanti kerana pemain muda ini akan menjadi penganti mereka.
Pemilihan pemain muda yang mewakili ke peringkat luar negara seperti Terbuka Indonesia dan Vietnam mestilah adil dan bukan berdasarkan ranking sahaja kerana kita hendak menyediakan platform untuk mereka supaya tidak ketinggalan dari segi skil permainan atau ketajaman yang mesti diasah dari masa ke masa. Pemain seperti Tan Boong Heong adalah bukti hasil pemain muda yang dijaga sepenuhnya tetapi apa jadi dengan pemain perseorangan yang lain seperti Hafiz Hashim? Kekuatan mental sahaja bagi pemain kita ini tetapi kekuatan fizikal juga memainkan peranan penting kerana badminton memerlukan stamina yang tinggi. Jadi tenaga pemain muda wajib dicari dan dipertonjolkan. Sepatutnya kejohanan domestik mestilah mengasingkan pemain lama dan pemain muda supaya tidak menenggelamkan bakat pemain baru. Ini dapat meramaikan bakat baru kerana mereka tidak takut turun ke gelanggang. Kekuatan pemain lama dijaga, disamping mencerahkan ruang untuk pemain muda menjelang kejohanan luar negara.
Kekuatan mental adalah penting untuk permainan badminton. Seperti Lin Dan, beliau diasak minda dan fizikal dari hari ke hari untuk kejohanan yang utama sahaja. Kenapa? Kerana menjaga nama negara China, kuasa Tembok Besar. Mereka tidak mahu Lin Dan dimalukan pada kejohanan yang lebih rendah bukan kerana takut rankingnya jatuh tetapi menjaga maruah itu adalah lebih penting. BAM sepatutnya mengadakan pencarian bakat seluruh negara dan bukan bergantung kepada bakat yang ada sahaja sekarang kerana saya percaya kita memiliki begitu ramai pemain muda yang dipendam bakat mereka. Pemain muda masih mempunyai mental dan fizikal yang kuat. Mereka mungkin suatu hari nanti dapat menandingi bakat pemain yang handal sekarang.

No comments:

Post a Comment

Pages