HIT COUNTER

Saturday, August 14, 2010

Swastakan sepenuhnya pembinaan jalanraya negeri/domestik kepada jurutera import

Sistem pembinaan dan penyelenggaraan jalan raya domestik atau jalan raya negeri mesti diswastakan atau diberikan kepada pihak luar untuk memastikan tender yang dilelong adalah lebih telus dan menjamin kualiti jalan raya selain mengelak kemalangan dan kereta rosak. Kualiti jalanraya kelas 3 ini adalah tidak sesuai bagi negara yang akan membangun seperti Malaysia kerana imej yang tidak sesuai kepada pelancong. Ini belum jalan raya di kawasan pedalaman. Amat mengecewakan sekiranya kita pergi ke kawasan pelancongan di seluruh Malaysia termasuklah di dalam Pulau Langkawi sendiri, jalanrayanya tidak diselenggara dengan baik atau dibina dengan sistem pemampatan yang betul.
Kaedah menampal dan jalanraya yang rendah atau separas dengan muka bumi Malaysia yang beralun-alun adalah sudah ketinggalan zaman. Sudah tiba masanya kerajaan mengambil jurutera daripada luar negara untuk mengambil pilihan baru untuk membina jalanraya yang canggih dan selamat untuk pengguna untuk selama 100 tahun berbanding pihak berkuasa tempatan yang membuat penampalan jalanraya setiap 10 tahun sekali supaya ada modal atau kos apabila dirungut oleh orang ramai. Memang kita akui jalanraya kita memang banyak dilalui oleh pengangkutan berat seperti lori dan treler, tetapi mengapa jalanrayanya tidak disuaikan dengan berat kenderaan tersebut kerana ia akan menyebabkan gegaran dan seterusnya jalanraya tersebut berpecah dan menjadi lubang serta menyebabkan kenderaan ringan seperti kereta dan motorsikal mempunyai masalah tayar dan rim tayar untuk melaluinya terutamanya yang hanya menggunakan jalan raya tersebut mengikut kadar harian. Adakah ini adil untuk rakyat? Adakah ini baik untuk imej negara? Adakah kerajaan sedar tentang masalah ini atau mereka pura-pura buat tidak tahu? Adakah kerajaan kita tidak berupaya membina jalanraya yang berkualiti untuk rakyatnya sendiri?
Kita ambil contoh sistem jalanraya di negara Jepun. Mereka mempunyai bilangan kenderaan yang lebih banyak di atas jalanraya tetapi mengapa mereka mempunyai kadar kemalangan yang lebih kurang berbanding kita, negara yang masih membangun berbanding mereka yang agak padat dan sesak? Mestilah ada sebab dan alas an bagi soalan diatas. Paling jelas apabila kita belajar memandu di Sekolah Memandu, mereka menyatakan faktor kemalangan yang paling kerap adalah keadaan jalanraya. Sampai begitu mereka mengakui keadaan jalanraya juga diambil sebagai faktor kemalangan. Adakah kerajaan membaca modul yang dikeluarkan oleh Sekolah Memandu ini? Adakah kerajaan perasan jalanraya yang dilalui mereka di Putrajaya yang kian hari kian binasa? Jangan sedap datang bermain gendang di tempat orang, tetapi balik rumah dah tak ingat apa irama gendang yang dipermainkan tadi.

No comments:

Post a Comment

Pages