HIT COUNTER

Saturday, August 21, 2010

MERDEKAKAH AKU?

MERDEKAKAH AKU

Merdekakah aku,
tapi ekonomi masih menjunjung KFC, MC'Donald dan BP,
sekian lama membelit setiap urat inci bumiku,
tiada ada rasa malu orangku memasukinya,
dulu dijajah terang-terangan,
sekarang dijajah sulit-sulitan,
aku rasa batin Malaysia disiat-siat,
sehinggakan Tugu Negara hanyalah tugu,
tanpa penghormatan, tanpa belaan.

Merdekakah aku,
Setiap bicara ada slang, ada bahasa yang asing,
Yang panjang dipendekkan,
Yang indah dibasikan,
Yang tajwid diremehkan,
Bahasa ini bukan jiwa bangsa,
Tetapi jiwa yang kacau dan bergelora,
Tiada pedoman.

Merdekakah aku,
Yang miskin semakin miskin,
Yang kaya semakin kaya,
Yang diam semakin bising,
Yang bising semakin diam,
Peri perpaduan setipis benang,
Ibarat bawang di hujung pisau,
Jangan mudah lupa,
13 Mei mudah berulang.

Merdekakah aku,
Hijau, kuning ka merah?
Tarik, tolak dan tekan...
Menemani setiap stesyen minyak,
Berliku di tepi gelandangan kilang,
Bermaharajalela di Pasar Seni,
Berhari raya di KLCC,
Tiadakah rakyatku?

Merdekakah aku
1Malaysia dicanang,
Cina 1, India 1, Melayu 1, Kadazan 1, Iban 1,
Semuanya 1 dalam ramai,
Segala musuh luar dihadapi bersama,
Satu bahasa, satu makanan, satu negara,
Merdekakan negaraku.

No comments:

Post a Comment

Pages