HIT COUNTER

Monday, January 17, 2011

Matawang negara-negara Islam mesti disatukan seperti Euro

Negara-negara Islam mesti meniru kaedah penyamaan matawang Euro dikalangan negara-negara Eropah. Matawang negara-negara Islam ini amat penting disamakan oleh satu jenis penilaian kerana ianya tidak akan mudah ditindas oleh keterbukaan pasaran Eropah. Kita tidak boleh menggunapakai pengeluaran Dinar Emas kerana pengeluaran emas adalah ditentukan oleh negara Amerika, Afrika dan Eropah. Maka satu kaedah mengawal kemelesetan ekonomi adalah membuat persamaan matawang satu rantau negara yang terdiri negara-negara Islam. Melalui persamaan matawang negara Islam, kita dapat berdagang dengan lebih kerap kerana tiada perbezaan matawang yang ketara. Contoh terbaik adalah harga kargo kapal. Import dan eksport juga meningkat kerana matawang yang sama dan perdagangan yang erat sesame negara Islam. Kita boleh juga menamakan matawang tersebut sebagai matawang Aslami. Ini juga meningkatkan perkembangan perbankan sesama negara Islam.
Jurang kemiskinan diantara negara-negara Islam juga tidak boleh dipersoalkan kerana kaedah matawang Euro adalah kerana persaingan negara-negara Eropah tersebut untuk memasuki Kesatuan Eropah adalah berdasarkan kepada nilai perkapita negara masing-masing yang dicapai dalam masa hanya beberapa tahun. Maka jurang kemiskinan antara negara-negara Islam boleh diatasi melalui persaingan mendaftar dalam Kesatuan Ekonomi Negara Islam (IEA). Kesatuan Ekonomi Islam ini boleh dipengerusikan oleh mana-mana pemimpin negara-negara Islam yang mempunyai perkembangan ekonomi yang cemerlang. Memang sukar kita mencapai persamaan matawang ini tetapi ianya tidak mustahil dicapai kerana kita mempunyai daya kecairan yang tinggi sementara menunggu kehabisan bahan mentah seperti minyak yang tinggi dan emas yang banyak.
Persamaaan matawang Islam ini boleh dilaksanakan melalui kerjasama yang erat dan membolehkan pergerakan rakyat antara negara-negara Islam dipermudahkan melalui penggunaan matawang yang sama dan passport yang sama. Melalui persamaan matawang ini juga dapat membanteras isu pengganas kerana mereka tidak boleh berdagang senjata sesuka hati kerana nilai matawang itu ditentukan oleh nilai kargo kapal terbang ditentukan oleh pihak kesatuan. Karga kapal laut juga boleh dipantau kerana negara-negara Islam tidak lagi menggunakan matawang berbeza dan menjalani pemeriksaan yang ketat di imigresen kerana setiap barang yang mempunyai nilai yang sama dapat diperiksa.
Ini juga dapat meningkatkan ekonomi negara Islam kerana pergerakan wang yang lancar menjelang musim haji kerana tidak perlu berlaku pertukaran wang yang tinggi bagi negara miskin manakala Arab Saudi mendapat jemaah haji yang lebih miskin seperti Somalia. Isu keganasan juga dapat diatasi kerana ianya selalu bermula di negara Miskin seperti Pakistan, Somalia dan Afghanistan. Pembangunan modal insan disuntik secara modal yang tinggi daripada Arab Saudi. Perbezaan matawang menyebabkan negara-negara miskin tersebut semakin ketinggalan dan semakin jauh daripada kemajuan.

No comments:

Post a Comment

Pages