HIT COUNTER

Wednesday, December 29, 2010

Universiti Sukan Malaysia dan Biasiswa Sukan

Pemain bolasepak jika dididik semenjak sekolah cemerlang seperti Sekolah Berasrama Penuh atau Sekolah Sukan Bukit Jalil pasti mempunyai IQ atau kemahiran dan tahap pemikiran yang lebih dipandang tinggi dan mempunyai masa depan yang cerah. Sekiranya biasiswa disediakan untuk pelajar-pelajar ini untuk menyambung pelajaran di universiti pasti akan melahirkan pemain bola sepak yang mempunyai kapasiti akademik dan sukan itu sendiri. Sementelaah, lebih mendepani zaman, kita wujudkan Universiti Sukan Malaysia kerana boleh menyediakan masa depan lebih cerah kepada pelajar yang tidak mempunyai keputusan cemerlang tetapi boleh mendapat lebih pelajaran sukan di university bukan sekadar mengadakan ijazah Sains Sukan sahaja.

Biasiswa berkenaan diambil idea daripada kaedah di Amerika Syarikat, contohnya sekiranya seorang pelajar itu hebat dalam sukan Football atau Baseball, maka mereka akan berjaya dalam bidang sukan tersebut disamping mengambil beberapa bidang pelajaran yang diminati oleh mereka contohnya sekiranya mereka meminat Geografi, maka mereka boleh mengambil ijazah Geologi atau Pertanian. Tetapi oleh kerana mereka tidak berjaya dalam akademik, maka subjek di universiti hanya dihadkan kepada 3 atau 4 sahaja kerana lebih menumpukan kepada pembelajaran dan latihan sukan berkenaan sahaja. Biasiswa akan dapat menyediakan pelajar berkenaan dalam persiapan sukan dan menjadi atlit negara suatu hari nanti. Pewujudan Universiti Sukan Malaysia ini diperlengkap dengan stadium bolasepak, gimnastik, padang Astroturf hoki dan segala kelengkapan sukan berkelas dunia. Ini bagi menyediakan atlit berkelas dunia dan menyamai atlit Australia dan Amerika Syarikat, disamping mengambil pensyarah dan jurulatih antarabangsa. Pencapaian pelajar itu juga boleh dianggap seimbang dalam sukan dan akademik walaupun tidak mencapai keputusan cemerlang dalam SPM contohnya kerana mereka hanya meminati sukan itu sahaja.

Suka saya katakan seorang atlit yang mempunyai IQ dan kepakaran sukan adalah lebih dihormati dan mempunyai masa depan yang lebih cerah berbanding hanya mengharapkan sukan kerana sukan hanya memerlukan atlit pada usia muda sahaja, apa jadi kepada mereka sekiranya sudah pencen sukan dan tidak berbuat apa-apa pada suatu hari nanti, takkan nak harap masuk TV baru kerajaan bagi elaun? Sekurang-kurangnya mereka mempunyai ijazah atau diploma yang dapat menjamin pekerjaan tetap dan tidak duduk diam rumah sahaja. Pemain bolasepak hanya bermain sehingga umur 37, jadi apa akan mereka buat selepas itu? Jadi penyediaan Universiti Sains Malaysia ini akan menjadi perumpamaan seperti Open Universiti tetapi lebih menyokong atlit yang tidak cemerlang dalam akademik tetapi cemerlang dalam sukan. Pelajar yang cemerlang dalam akademik lebih digalakkan tetapi mereka juga mesti mantap dalam sukan bukan sebarang orang boleh masuk dalam university tersebut.

No comments:

Post a Comment

Pages